Nuffnang Ads

Dec 2, 2012

Menguji ketulinan emas?

Bagaimana menguji ketulinan emas:

Di sisni ingin saya kongsikan bersama anda cara-cara untuk kita menguji ketulinan emas itu. Cara yang paling mudah sekali ialaha dengan menggunakan magnet...Jika emas itu melekat pada magnet maka...ianya b
ukan emas yang tulin...kerana emas dan perak bukan logam magnetik

Terdapat juga cara-cara lain seperti:

1.Gigit emas itu!...jika ianya emas anda, gigit sedikit atau beri tekanan pada permukaan emas itu. Sifat emas 999 ialah ianya logam yang lembut. Jika diberi sedikit tekanan maka emas itu akan memberi kesan peningalan sejarah padanya..

2.cop ketulinan 916, ini biasaya digunakan dalam emas yang berjenis barang kemas. Kerana barang kemas tiada sijil ketulinan seperti g.bar.

3.Menggunakan densimeter,ha!emas adalah logam yang mempunyai density yang malar.Tiada bahan yang lain boleh mempunyai density/ketumpatan yang sama dengan dengan emas.Density emas pada suhu bilik adalah 19.3 g/cm3





4Menggunakan HCL asid, Kikis pada batu pengasah. Kemudian diletakkan asid pada batu pengasah. Lihat dan bandingkan dengan templet ketulinan emas. Persoalannya anda expert ka nak guna cara ini?


 kalau tidak gunalah cara yang terakhir ini:
Last!..hantar ke kedai emas, buat2 tanya nak jual emas then kita suruh dia uji sekali ketulinan emas itu!Peringatan untuk g.bar yang berliminate, jgn buka...nanti kedai emas anda tolak 30% dari harga pasaran..hahahah...jika inginkan yang tidak berliminate, belilah dengan GSR gold bar.

No comments:

Post a Comment