Mari sini saya terangkan kepada anda emas dari pandangan islam....
Kebanyakan blog2 yang menceritakan pasal emas kesemuanya menceritakan
tentang kelebihan (fadhilat) memiliki emas dan ianya disandarkan kepada
satu hadith Nabi s.a.w. yang telah diriwayatkan oleh Imam Ahmad b.
Hanbal yang bermaksud:
“Akan sampai satu masa dalam kehidupan manusia, di mana tiada apa lagi yang berguna kecuali dinar dan dirham“
Saya berusaha untuk mencari nas asal hadith tersebut dan akhirnya berjumpa dengan hadith yang dimaksudkan iaitu:
حَدَّثَنَا
عَبْدُ اللَّهِ حَدَّثَنِى أَبِى حَدَّثَنَا أَبُو الْيَمَانِ قَالَ
حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِى مَرْيَمَ قَالَ كَانَتْ لِلْمِقْدَامِ
بْنِ مَعْدِيكَرِبَ جَارِيَةٌ تَبِيعُ اللَّبَنَ وَيَقْبِضُ الْمِقْدَامُ
الثَّمَنَ فَقِيلَ سُبْحَانَ اللَّهِ أَتَبِيعُ اللَّبَنَ وَتَقْبِضُ
الثَّمَنَ فَقَالَ نَعَمْ وَمَا بَأْسٌ بِذَلِكَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ
-صلى الله عليه وسلم- يَقُولُ لَيَأْتِيَنَّ عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لاَ
يَنْفَعُ فِيهِ إِلاَّ الدِّينَارُ وَالدِّرْهَمُ
Sila semak: Ahmad b. Muhammad b. Hanbal (1995), Al-Musnad, Kaherah: Dar Al-Hadith, j. 13, h. 298, no. hadith 17135 atau klik gambar di bawah.
Apa
yang ingin saya ketengahkan adalah hukum penggunaan nas-nas Al-Quran
dan Al-Sunnah terutamanya dalam dunia perniagaan. Ianya bukanlah
merupakan satu kesalahan menjadikan nas-nas tersebut sebagai sebahagian
dari daya tarikan dalam perniagaan. Bahkan, kalaulah benar ianya
termaktub dalam nas-nas tersebut, maka kitalah sepatutnya orang yang
pertama beramal dengannya. Walau bagaimanapun ketulenan dan kekuatan
sesebuah nas hendaklah diteliti dengan sebaik-baiknya.
Dalam
pelaburan EMAS, kita seringkali diwarwarkan dengan hadith di atas.
Ianya adalah hadith yang dhaif (lemah) disebabkan wujudnya perawi yang
lemah daya ingatan iaitu Abu Bakar b. Abu Maryam. Cukuplah sekadar saya
menyatakan bahawa ianya adalah hadith yang dhaif tanpa perlu
memperincikan hukum-hakam yang berkaitan dengannya. Walau bagaimanapun
ianya tidaklah bermaksud menafikan kestabilan nilai komoditi tersebut.
Kalaulah
dilihat dalam Al-Quran Al-Karim dan Hadith Nabawiyyah, terdapat
beberapa nas yang menggunakan perkataan الذهب (emas). Nas-nas itu pula
sebahagiannya menggambarkan bagaimana kecenderungan manusia terhadap
komoditi tersebut seperti dalam Surah Ali Imran ayat 14, Al-Taubah ayat
34, Al-Kahfi ayat 31, Al-Hajj ayat 23, Fathir ayat 33, Al-Zukhruf 53 dan
71. Maka dengan itu, fakta kecenderungan manusia terhadap emas adalah
sesuatu yang telah diiktiraf oleh Allah s.w.t. dalam kitab-Nya Al-Quran
Al-Karim.
Kebimbangan
saya pula adalah jika sekiranya seseorang mengambil hadith di atas
sebagai satu sandaran yang cukup kuat bahawasanya pelaburan emas adalah
satu bentuk pelaburan yang begitu menguntungkan dan tiba-tiba berhadapan
dengan kerugian dan akhirnya mempertikaikan kebenaran hadith-hadith
Nabi s.a.w. tanpa melihat kepada ketulenan, kekuatan dan maksud hadith
tersebut, maka sudah pasti ianya sesuatu yang cukup membahayakan akidah
dan kepercayaan seseorang muslim. Maka berwaspadalah wahai sekalian
saudagar-saudagar emas…
Lihatlah statistik harga emas sejak 1974 di bawah.
Pandangan
saya, pelaburan emas adalah satu bentuk pelaburan yang menguntungkan
namun ianya tidak datang bergolek ataupun melayang tanpa ilmu, usaha dan
pengorbanan.
Sumber: http://infinitygold.blogspot.com/2011/07/kelebihan-emas-dari-perspektif-islam.html
No comments:
Post a Comment