Nuffnang Ads

Jul 10, 2013

Nak buat apa masa harga emas jatuh?

Salam rakan jutawan sekalian....


Harga emas turun lebih kurang 20% jika dibanding dengan harga tertinggi pada Ogos 2011. 1 Dinar sekarang sekitar RM695 dan harga tertinggi pernah capai sebelum ni sebanyak RM833.



Lihat pada gambar graf di atas, sejak dari 2011, kita boleh meraih 36% kenaikkan harga emas.
Pada Okt 2012 harga emas mencecah USD1791 dan sekarang turun sebanyak 13% dimana harga 1 dinar waktu tersebut Rm786 dan harga sekarang adalah RM695.

Bagi orang yang belum memahami emas, dia akan panik! Tetapi bagi mereka pelabur tegar yang tahu perangai emas, mereka pasti tersenyum lebar muka ada SINYUM. Kerana, waktu inilah mereka akan menambah simpanan emas selagi ada waktuuu… selagi mereka mampu…. Mereka akan bershopping sakan dan masa inilah peluang memaksimumkan keuntungan dengan teknik pajak di Ar-Rahnu!
Bagi mereka yang tahu, bila harga emas jatuh 13%, inilah masa mereka berpeluang dapat keuntungan 13% atau lebih dengan mudah!

EMAS Harga Jatuh, Untung atau Rugi?

Ok, bila harga jatuh, kita untung atau rugi? Bagi anda yang simpan 100 gram emas, cuba timbang balik, emas yang anda simpan tu berkurangan berapa gram masa harga emas jatuh? Pastinya tak berkurangan walaupun 1 gram. Jadi, anda rugi ke bila harga emas jatuh? Pastinya tidak… Begitu juga bagi sesiapa melabur dalam hartanah. Kalau nilai hartanah jatuh, kita bukan SEMEMANGNYA rugi. Rugi cuma atas kertas, tapi realitinya kita masih untung!




Ok, kalau anda melabur dalam saham contohnya, bila harga saham jatuh, apa yang anda ada? Nilai saham susut dan unit-unit saham yang anda ada tak memberi apa-apa makna sebab ianya cuma JANJI kekayaan yang ada atas kertas. Ia tidak real seperti ‘real property’ lain contoh rumah, tanah, emas, perak dsb!

Jadi, bagi sesiapa yang simpan ‘real property’, dia tak perlu risau walaupun harganya jatuh mendadak. Ianya cuma ANDAIAN yang anda telah rugi, tapi pada hakikatnya, anda tidak rugi pun.

Kalau Untuk jangkamasa panjang, Kita PASTI Untung

Ok, kita kembali pada Harga Emas Jatuh.Harga Jatuh, Apa Nak Buat?
Bila harga jatuh, strategi yang boleh kita buat ialah:

Strategi #1:
Beli lagi emas pada harga rendah kalau masih ada extra cash yang tak pakai dalam masa 3 – 6 bulan akan datang. Harga rendah seperti ini tidak akan lama. Paling lama pun 3 – 6 bulan lagiemas akan naik balik kepada harga tertinggi.

Strategi #2:
Pajak emas sedia ada di Ar-Rahnu dan beli lagi emas dengan duit pajak. Untuk strategi yang lebih selamat, simpankan sebahagian duit hasil pajak tu untuk bayar upah simpan 6 bulan akan datang. In case harga emas tiddak naik balik dalam masa 6 bulan, guna duit tu untuk bayar upah simpan dan sambung lagi pajakkan sampai harga emas naik balik ke puncak tertinggi sebelum ni. (ps:pastikan anda FAHAM apa itu ARRAHNU. Tanpa Disiplin boleh menjerat tengkok)

Strategi ini boleh digunakan sebab walaupun harga emas jatuh, harga emas di Ar-Rahnu (dan kedai emas) akan kekal tinggi. So, kita boleh pajak dengan harga mahal, dapat duit cash yang banyak, dan tambah lagi simpanan emas dengan banyak.


Strategi #3:
Tingkatkan promosi membeli emas harga rendah. Strategi ni untuk pelabur yang jadi dealer emas sahaja. Bila harga emas rendah, bagi tahu pada kawan-kawan untuk ambik peluang beli emas harga rendah. Disamping bagi peluang pada kawan-kawan beli harga rendah, anda dapat komisyen atas jualan emas. Bila harga emas jatuh banyak, ramai orang ambik peluang membeli emas banyak-banyak.

Saya yakin teknik ni boleh dilakukan atas keyakinan harga emas akan pergi tinggi lagi dalam jangka panjang. Sebabnya, ada faktor besar yang masih belum settle dan belum nampak jalan keluarnya dalam masa terdekat iaitu krisis hutang US dan Eropah, krisis dagangan, penyusutan nilai dolar, perang matawang dsb. Bahkan, Mike Meloney, penulis buku “Guide To Investing in Gold & Silver” menjangkakan semua petanda yang ada hari ini menunjukkan bakal berlakunya keruntuhan sistem matawang yang menyebabkan duit kertas sama tarafnya dengan tisu tandas!

: www.bumiputeraemas.com
: http://www.hargaemas.com.my/terkini/harga-emas-jatuh-apa-nak-buat/

No comments:

Post a Comment