Nuffnang Ads

Jul 10, 2013

Kenapa harga emas turun menjunam?

Salam semua jutawan...


Untuk pengetahuan semua emas pada tahun 2012 harga segram cecah RM 190/g dan sekarang harga emas cecah kepada RM140/g. Kira kejatuhan emas telah mencecah sebanyak RM50/g...



Ramai yang bertanyakan kepada saya kenapa harga emas jatuh!...dan adakah pelaburan dari segi emas fizikal tidak lagi sesuai buat masa sekarang???

Sebab itu lah hari ini saya ingin kongsikan kepada anda semua, mengapa harga emas jatuh....

1. Harga emas memang penah jatuh contohnya pada tahun 2008 emas jatuh sebanyak 25%....kemudian tahun 2009 emas naik semula kepada 50%


2.Saya tidak kata emas jatuh lagi or emas akan naik semula, ini kerana harga emas sekarang sedang di monopoli oleh kuasa barat dimana mereka adalah pemegang terbesar emas dunia. Contohnya jika pemegang ini mencairkan emas yang mereka ada untuk dapatkan cash, maka limpahan emas akan berlaku dan harga emas akan menjunam..bagi saya masa ini adalah sesuai untuk membeli emas kerana tengah murah....


3.Pendapat peribadi saya adalah, pelabur emas yang lama banyak telah mencairkan emas mereka untuk dapatkan keuntungan. Maka harga emas kembali menjunam. Bagi saya, selagi orang ramai menggunakan duit/fiat money maka selagi itulah harga emas akan meningkat. Ini kerana nilai mata wang sudah tidak dilandaskan kepada emas lagi... (baca entry saya berkaitan asal usul duit kertas)

4.Kejatuhan emas ini melanda di seluruh dunia, bukan di Malaysia sahaja..maka orang ramai akan berubah arah kepada pelaburan jenis lain.Contohnya pelaburan saham. Pakar ekonomi ada membentangkan kitaran pelaburan dunia...dimana ianya melibatkan saham,emas dan juga hartanah. Kitaran ini akan berganti-ganti setiap 10 tahun...Ini jangkaan sahaja dan kongikan kepada semua pembaca.


sumber

5. Ini adalah jangkaan sahaja..Graf emas akan datang yang sempat saya cedok...heheheh


sumber




Cukuplah setakat ni saja penerangan saya, cerita lebih2 nanti susahlak saya...hehehe..nak tahu details boleh pm saya di fb link di atas...nak dapat diskaun emas murah2 boleh ke kedai on9 saya...


Nasihat saya, percaya lah kepada sesuatu yang nyata dan fizikal seperti Emas dan perak...jika takut merugikan belilah serendah 10g sahaja...supaya anda tidak akan menyesal pada masa hadapan...

Simpan lah emas walaupon seberat 1g....


Sekian dahulu dari saya.....

Selamat berpuasa semua =)

3 comments: