Nuffnang Ads

Jun 11, 2014

Kenapa berlakunya kegawatan ekonomi?

Salam jutawan rakan2 blogger....
Petang tadi kawan kemukakan soalan, MENGAPA BERLAKUNYA KEGAWATAN EKONOMI???


Bagi yang lama berada di dunia jual beli emas ni, alasan mudah saya adalah disebabkan berlakunya spekulasi oleh pemegang2 besar emas dunia.
Alasan kedua saya pulak adalah disebabkan dalam dunia pelaburan,terdapat 3 jenis

1.Emas

2.Properties/hartanah

3.Saham (bskl/forex)



Ketiga-tiga jenis pelaburan ini akan mengalami kitaran tersendiri, la ni emas tgh jatuh,properties middle n saham pon masih fresh lagi...bila saham boom kegawatan akan sgt2 dekat...
Namun bg saya kedua2 jawapan saya xcukup kukuh...maka saya mencari penjelasan di en Google...


Apa yang saya dapati adalah


1.Sebenarnya sebab-sebab yang pasti menyebabkan kemelesetan ekonomi masih tidak diketahui. Namun ada beberapa sebab/penerangan tradisi berkaitan punca berlakunya kemelesetan ekonomi. Antaranya :

Kenaikan kadar faedah.
Keyakinan pengguna yang semakin pudar.
Firma-firma mengurangkan pengeluaran dan memberhentikan banyak pekerja disebabkan oleh permintaan yang semakin berkurangan. Ini menyebabkan ekonomi akan menjadi lembap.


2 Ekonomi Malaysia sejak tahun 1970, telah mengalami pasang surut beberapakali disebabkan oleh pelbagai faktor yang sebahagian besarnya berpuncadaripada faktor luaran memandangkan keterbukaan ekonomi Malaysia. Sejak1970, Malaysia pertama kali mengalami krisis ekonomi pada tahun 1973/74berikutan kenaikan harga minyak yang lebih dikenali sebagai kejutan minyakpertama akibat peperangan antara Mesir dan Israel. Berikutan itu, ekonominegara-negara perindustrian mengalami pengucupan yang turut memberikesan kepada pertumbuhan ekonomi Malaysia yang hanya meningkat 0.8%pada 1975 iaitu paras terendah dalam tempoh 1970-1980.

Malaysia sekali lagi mengalami krisis ekonomi yang juga berpunca daripadakenaikan harga minyak iaitu kejutan minyak kedua pada 1978 akibat daripadarevolusi Iran.

Pada tahun 1985, ekonomi Malaysia menguncup sebanyak 1% akibatkejatuhan harga komoditi seperti petroleum, kelapa sawit dan timah sertarentetan daripada kelembapan ekonomi dunia. Pengangguran meningkatdaripada 5.8% pada tahun 1984 kepada 8.5% pada tahun 1985.

8 Julai 1997, Malaysia pula diserang oleh penyangak matawang yang membawa kepada jualan menyeluruh di pasaran saham danpasaran tukaran wang. Indeks KLSE menjunam dari 1,200 mata kepadaparas di bawah 600 mata, nilai ringgit merosot sebanyak 50% daripadaRM2.50 kepada RM4.10 bagi setiap dollar

3.petikan dari artikel

Namun segalanya terpulang kepada anda nk percaya atau dak. bagi saya perlunya 2nd engine la ni supaya kita bersedia menghadapi masa akan dtg...kalau nk melabur tu, melaburlah ketiga2 sekali supaya dapat merasainya...
Untuk mencari harga emas999 pada harga 130/g tanpa kos upah boleh la pm saya direct di fb atau di blog ini...
Sekian untuk kali ini...

Terima kasih masih setia dengan blog saya...




6 comments:

  1. Makin lama makin teruk ekonomi malaysia, yang sangat terasa adalah golongan rendah

    ReplyDelete
  2. Saya hanya menggunakan modal RM 50 saje. Tapi income masuk boleh tahan dan cukup lumayan malah saya dapat menampung kehidupan dengan menjana side income. Nak tahu bisnes saya, jom add dan pm saya atau whatsapp 0138343589.

    ReplyDelete
  3. http://andrianryudo.blogspot.com/2015/01/ini-bukan-penyakit.html

    dari yang ga tau jadi tau

    ReplyDelete
  4. pemimpin mesti bijak mengatasi masalah ini

    ReplyDelete